2009-09-12

Christer Fuglesang i första intervjun efter uppdraget med STS-128 Discovery

Christer Fuglesang intervjuas av DN:s Clas Svahn

Christer hoppas på att kunna jobba vidare inom det europeiska rymdprogrammet ESA. Han tror dock inte på några fler rymdfärder.

- Jag har haft det väldigt bra och jag hade i stort sett inga problem den här gången. Det var fantastiskt att uppleva tyngdlösheten igen och att se ned på jorden.

- Det är en speciell känsla att arbeta utanför rymdstationen. Först känns det som man måste hålla sig fast för att inte ramla ned på jorden och det hjälpte inte att jag då hade gjort tre rymdpromenader förra gången jag var uppe. Men när jag kom ut för den andra promenaden hade jag inga sådana känslor, då var det bara en njutning att vara ute.

- En av de mest minnesrika upplevelserna var när jag jobbade på toppen av stationen och såg ned på jorden. Det var dagtid och jag såg hur jorden vred sig under mig. Då kändes det som att det var jag som satt där och styrde hela rymdstationen.

- Jag kommer att fortsätta försöka påverka svenska politiker för att Sverige ska vara med i den satsning som görs i Europa. Det betyder mycket för bland annat tekniska utbildningar men ger också en god självkänsla. Det är frontlinjen för människans utvecklig. Nästa gång som vi åker till månen kanske vi, som nation, kan vara med på något sätt.

Läs mer på http://bit.ly/23EodG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar