2009-09-20

Första realististka rymdfartsspelet 25 år!

Det klassiska rymdfartsspelet Elite från 1984 firar 25-års jubileum nu i dagarna.
Spelet har revampats två gånger, där den andra versionen Elite II: Frontier från 1993 är den som jag minns bäst.

Spelen, inklusive den allra första versionen som först skrevs till BBC Micro Computer och var framgångsrikt på alla de stora hemdatorerna under tidigt 80-tal har fortsatt att spelas tills idag och har portats över till moderna datorer och operativsystem.

I spelet tar man rollen av en pilot, med ett risigt gammalt skepp och 100 krediter. Sedan kan man göra vad man vill i ett enkelt ekonomiskt system som innefattar imperiell militär, smuggleri, gruvdrift, handel, transport och prisjägeri för att få pengar till bättre skepp och utrustning för att kunna nå längre bort i universum.

Sedan har man flera galaxer att utforska. Bortsett från att man kan hoppa mellan solsystem snabbare än ljuset genom hyperrymden uppför sig spelet på ett mycket trovärdigt sätt. Alla stjärnsystem man kan besöka (100 tusentals, på ett spel som rymdes på en gammal diskett!) genereras genom sinnrika algoritmer så att spelaren har en närmast outtömligt mängd möjligheter att resa.
Spelet går också i "realtid" fast med möjligheten att snabbspola över de tråkiga delarna, som att färdas i en vecka mellan två planeter i ett solsystem.

David Braben som med sällskap av en programmerare till skapade spelet berättar i en jubileumsintervju om hur spelmarknaden såg ut då och hur svårt det vara att marknadsföra ett spel som inte kunde spelas klart på bara tio minuter. Spelet är också ett av de första att använda sig av full 3D-grafik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar